Strategi Shopee Marketing
Pengembangan Shopee
Seperti yang dinyatakan beberapa kali dalam artikel saya sebelum ini, Shopee dikenali sebagai salah satu platform e-dagang yang paling terkemuka di negara-negara Asia Tenggara dan juga di Malaysia. Shopee berkembang sangat pantas dan kini Shopee juga telah berkembang ke negara lain selain Asia Tenggara dan negara Asia lain seperti Taiwan. Bukan sahaja berkembang ke negara Asia, tetapi juga di Negara Barat seperti Perancis dan Sepanyol.
Sebab Pengembangan Pantas Shopee
Mengapa Shopee boleh mengembangkannya begitu pantas dan kini Shopee mendapat pangkalan pelanggan yang besar di beberapa negara? Sebenarnya, terdapat banyak sebab mengapa Shopee boleh berkembang secepat ini di kebanyakan negara. Alasannya termasuk Shopee menyediakan perkhidmatan pelanggan yang baik dengan respons pantas yang membantu menyelesaikan dan menjawab soalan dan isu pelanggan dan peniaga dengan cepat dan tepat. Khidmat pelanggan sentiasa menjadi salah satu elemen utama untuk menjalankan perniagaan, dengan menyediakan perkhidmatan pelanggan yang baik, ia membantu menarik lebih ramai penjual dan pembeli untuk menggunakan platform Shopee kerana proses yang pantas untuk menyelesaikan masalah.
Bukan sahaja bahagian perkhidmatan pelanggan, tetapi pelbagai kaedah pembayaran yang boleh dibayar oleh pelanggan untuk produk dan perkhidmatan yang mereka pesan daripada Shopee dalam pelbagai dan pelbagai cara. Dengan membeli daripada Shopee, pelanggan boleh membayar dengan Shopee Pay (E-wallet), online banking atau online transfer, membayar dengan kad debit atau debit, membayar secara ansuran atau sama ada membayar secara luar talian iaitu pembayaran luar talian dan Shopee menamakannya sebagai Cash On Delivery (COD), yang dikenali sebagai pelanggan hanya membayar apabila barang sampai dan mereka telah menerimanya.
Selain daripada ini, pelanggan dan peniaga boleh mendapat banyak faedah dengan membeli dan menjual di Shopee yang mana satu daripadanya ialah pelbagai pilihan syarikat kurier atau logistik untuk membantu penghantaran produk. Sebagai penjual Shopee, kami boleh memilih pilihan syarikat logistik yang ingin kami tetapkan kurier dan membolehkan pakej penghantaran. Seperti di Shopee, kami hanya boleh memilih daripada pilihan ini termasuk Pos Laju, J&T, City-Link, DHL, Shopee Express, NinjaVan dan banyak lagi. Dengan perkongsian antara syarikat logistik ini dan Shopee, pelanggan boleh mendapat faedah untuk membeli produk daripada Shopee dengan kos penghantaran yang lebih rendah, yang mana membeli dari Shopee, pelanggan hanya perlu membayar purata sekitar RM 4.50 untuk setiap kedai.
Selain daripada ini, sebab utama Shopee semakin popular pada masa kini adalah kerana strategi pemasarannya. Shopee sangat terkenal dan popular dengan promosi, pengiklanan dan diskaun. Pada sesi berikutnya, kami akan menerangkan dengan lebih lanjut tentang apa yang telah dilakukan oleh Shopee terhadap strategi pemasaran mereka.
Strategi Pemasaran Shopee yang telah menarik kebanyakan penjual dan pembeli untuk menggunakanShopee
Televisyen dan Media Sosial/ Iklan Dalam Talian
Shopee telah melakukan banyak iklan di kebanyakan negara berkembang dan Malaysia. Di Malaysia, strategi pengiklanan yang paling Shopee gunakan ialah iklan televisyen. Kita dapat lihat bahawa setiap kali kita menonton filem di saluran Astro, semasa masa iklan drama, Shopee sentiasa muncul di skrin dan muzik sentiasa menarik datang dengan video iklan. Shopee telah menggunakan strategi pemasaran muzik untuk penjenamaan mereka kerana pemasaran muzik agak berguna yang mana pendengar atau pengguna akan lebih mudah menghafal tentang lagu yang mereka nyanyikan.
Bukan itu sahaja, Shopee juga agak aktif mengiklan di aplikasi media sosial seperti Facebook, Instagram dan juga Youtube Ads. Youtube Ads cukup popular digunakan oleh Shopee kerana Youtube mempunyai trafik laman web yang tinggi dengan jumlah klik laman web yang banyak dikira. Dengan trend penggunaan media sosial seperti Facebook, TikTok, Instagram dan Youtube di Malaysia, Shopee telah menggunakan cara yang betul untuk mengiklankan platform mereka supaya mereka boleh mendapatkan lebih banyak trafik laman web dan lebih ramai pelanggan untuk membeli daripada Shopee.
Duta Jenama/ KOL/ Influencer untuk Pengiklanan
Shopee ialah platform e-dagang yang sangat berpotensi di Malaysia. Trend membeli-belah dalam talian tidak akan pernah berakhir dan dijangka berkembang lebih besar dan lebih cepat pada tahun-tahun akan datang (masa hadapan). Dengan kemudahannya untuk membeli melalui dalam talian, Shopee telah mendapat popularitinya di Malaysia. Oleh itu, untuk mendapatkan lebih ramai pelanggan dan pengguna menggunakan platform Shopee, Shopee sentiasa bekerjasama atau bekerjasama dengan KOL (Key Opinion Leader) atau influencer untuk tujuan pengiklanan.
Antara contoh di Malaysia ialah, Shopee hanya bekerjasama dengan Jackie Chan untuk iklan tersebut. Dengan bintang popular atau pelakon Cina ini, ia akan membantu untuk mendapatkan lebih banyak tarikan peminat atau pelanggannya di Malaysia untuk membeli dari Shopee. Selain itu, Shopee telah bekerjasama dengan kumpulan lelaki K-pop terkenal iaitu NCT 127. NCT 127 mempunyai populariti yang tinggi dan imej yang baik di pasaran Asia dan Eropah, justeru memilih mereka adalah bagus untuk membantu mempromosikan perniagaan Shopee kerana mereka juga mempunyai ramai peminat.
Iklan di Shopee
Di Shopee, mereka juga telah mencipta dan menjalankan iklan untuk platform mereka sendiri, yang mana antara contohnya ialah iklan kata kunci dan iklan penemuan. Keyword Ads memaparkan barangan anda di tempat yang menonjol pada halaman hasil carian apabila pelanggan melakukan carian untuk kata kunci yang anda ada bida. Ini akan membantu meningkatkan jumlah pendedahan barangan anda.
Walau bagaimanapun untuk discovery ads, iklan untuk produk anda akan dipaparkan pada halaman penemuan, yang mana di Shopee kami mempunyai halaman yang dipanggil halaman penemuan harian, jadi jika anda telah melakukannya untuk iklan tersebut, maka iklan anda akan dipaparkan pada penyenaraian teratas halaman penemuan yang akan kelihatan dan mudah dilihat oleh pencari atau pelanggan di Shopee.
Baucar dan Diskaun
Shopee sangat popular digunakan kerana tawaran gila, diskaun dan baucar yang diberikan. Kita dapat lihat bahawa Shopee sentiasa melakukan promosi dan diskaun pada setiap bulan seperti Shocking Sale, Jualan Kilat, tawaran 9.9, 10.10, 11.11, tawaran set bundle dan banyak lagi kempen yang akan dijalankan oleh Shopee. Selain itu, Shopee juga sentiasa memberikan baucar penghantaran percuma supaya pelanggan boleh membeli produk dengan harga yang lebih murah!
Ini semua sebab Shopee semakin popular pada masa kini di Malaysia. Sebagai penjual atau pembeli, kita sentiasa boleh mendapat banyak faedah untuk menjual dan membeli di Shopee.
Comments
Post a Comment