Cara meningkatkan prestasi Shopee kedai anda untuk menjadi lebih mampan

 Shopee Malaysia

Shopee ialah pasaran e-dagang dan platform jualan dalam talian yang sangat berguna yang memudahkan penjual dan peniaga menjual dengan mudah dan lebih mudah melalui dalam talian. Disebabkan trend e-dagang, jualan dalam talian dan online shopping di Malaysia, Shopee telah berkembang pesat di Malaysia dengan mendapat lebih banyak jualan dan pelanggan di Malaysia.

Dengan perkhidmatan cemerlangnya, ia telah berjaya menarik banyak penjual dan syarikat, jenama antarabangsa di Malaysia untuk menyertai Shopee untuk memulakan perjalanan perniagaan dalam talian mereka di Malaysia. Memulakan perniagaan melalui dalam talian sentiasa lebih mudah daripada cara kami mengurus kedai kami dalam talian atau cara kami boleh menjadikan kedai dalam talian kami berkembang lebih besar dan mampan. Cara bagaimana anda mengendalikan, mengurus dan menyelenggara adalah elemen utama bagaimana anda boleh mengembangkan perniagaan anda dan sama ada ia akan berjaya atau gagal.

Terdapat pelbagai cara bagaimana kami boleh mengendalikan dan mengurus kedai dalam talian kami di Shopee.

 

Perkara Utama yang Perlu Disedari untuk Menjadikan Perniagaan Dalam Talian Anda Mampan

 

1. Menyediakan Perkhidmatan Pelanggan Cemerlang Perkhidmatan



pelanggan dikenali sebagai salah satu peranan dan kedudukan penting yang membantu memastikan pelanggan menjadi raja. Ia adalah peranan yang sangat penting, jika anda tidak melayani pelanggan anda dengan baik, maka besar kemungkinan pelanggan tidak akan membeli daripada anda lagi dan ia akan memberi kesan kepada jualan anda.

Begitu juga jika kita menghasilkan perkhidmatan pelanggan yang baik kepada pelanggan seperti menjawab soalan mereka dengan sabar, membimbing mereka dengan tepat, menjawabnya dengan ayat dan perkataan yang sopan serta bertindak balas dengan pantas. Di Shopee, terdapat ciri sembang (Shopee Chat) yang merupakan alat yang digunakan oleh penjual dan pembeli untuk berkomunikasi antara satu sama lain mengenai soalan atau sebarang pertanyaan tentang produk.

Shopee telah mencipta ciri sembang dengan menyediakan pelbagai fungsi seperti menghantar maklumat produk, emoji, pelekat, foto, pesanan dan membalas pelanggan dengan mesej perkataan. Selain daripada ini, sebenarnya respons sembang Shopee akan mempengaruhi prestasi kedai juga.

Prestasi kedai agak penting untuk penjual di Shopee kerana ia akan mempengaruhi sama ada kedai dan produk boleh menyertai kempen serta memberikan imej yang buruk kepada pembeli, kerana prestasi kedai akan dipaparkan pada halaman apabila pelanggan mencari kedai. Tetapi ada cara yang boleh membantu untuk meningkatkan prestasi sembang anda, iaitu anda boleh menetapkan fungsi auto balas di Shopee untuk mengelakkan respons kelewatan. Dengan lebih fahami bagaiman Shopee chat akan mengesan performance kedai Shopee anda boleh baca: Chat Response Shopee 

 

2. Sertai Kempen Shopee



Petua kedua ialah menyertai kempen, promosi dan acara yang dijalankan oleh Shopee Malaysia. Tujuan untuk menyertai kempen ini bukan sahaja untuk meningkatkan jualan dan hasil kedai anda, tetapi ia juga membantu anda untuk menahan pelanggan diraja untuk terus berbelanja dan membeli daripada anda.

Terdapat banyak kempen dan acara yang selalu dijalankan oleh Shopee dalam asas bulanan. Kempen atau acara promosi yang kebanyakan masa kita lihat di Malaysia termasuk Shocking Sale, Flash Sale, Jualan Festival, Baucar Penghantaran Percuma, Cashback, jualan 11.11, 12.12, Jualan Hari Gaji dan banyak lagi. Ia adalah pilihan kepada penjual dan penjual boleh memilih untuk acara dan kempen yang mereka ingin sertai. Walau bagaimanapun, terdapat keperluan tertentu untuk penjual menyertai kempen dan acara.

Dengan menyertai acara tersebut, prestasi kedai penjual perlu mencapai sasaran minimum yang ditetapkan oleh Shopee. Ini boleh difahami, kerana jika prestasi kedai sangat teruk, maka agak keliru mengapa kedai yang mempunyai perkhidmatan prestasi yang buruk boleh menyertai promosi atau memberi diskaun kepada pelanggan dan pelanggan akan berasa curiga apabila tiba masanya. mereka melihat prestasi kedai mereka dan akan mempertimbangkan sama ada hendak membeli dari kedai atau tidak dan takut untuk mengalami pengalaman atau perkhidmatan buruk daripada kedai.

Selain itu, dengan menyertai acara dan kempen Shopee, ia membantu mengekalkan pelanggan anda dan menjadikan mereka pelanggan diraja anda. Ini boleh dikenali sebagai cara anda memberi balik, pulangan atau terima kasih kepada pelanggan yang membeli daripada anda, mereka dapat menikmati promosi dan diskaun ini, dan jika mereka melihat bahawa anda sentiasa menarik balik mereka dengan cara ini, mereka berkemungkinan besar akan membeli dari awak.

 

3. Buat Iklan



Iklan ialah salah satu cara terbaik untuk membantu anda mengembangkan perniagaan dalam talian anda dan mendapatkan lebih ramai pelanggan baharu untuk membeli daripada anda. Pada kali terakhir, kami mungkin perlu membelanjakan banyak wang untuk melakukan pengiklanan kerana pemasaran digital atau perkhidmatan pemasaran dalam talian masih belum dibangunkan. Tetapi dalam era internet dan teknologi ini, pemasaran digital dikenali sebagai norma biasa dan diterima pakai dan popular digunakan oleh kebanyakan jenama antarabangsa, syarikat serta SME (Small and Medium Enterprise) di Malaysia.

Pengiklanan dalam talian boleh dipisahkan dalam pelbagai jenis, termasuk melakukan pengiklanan melalui media sosial, pemasaran e-mel, banner dalam talian atau pengiklanan melalui kaedah SEO (Search Engine Optimization), SEM (Search Engine Marketing) dan PPC (Pay Per Click). Selalunya, jenama, syarikat dan peniaga kecil kebanyakannya menggunakan iklan dalam talian seperti melakukan iklan dengan menyiarkan di media sosial atau enjin carian, seperti Iklan TikTok, Iklan Instagram, Iklan Facebook, Iklan Youtube dan Iklan Google.

Selain daripada ini, bukan sahaja membuat iklan di media sosial dan laman enjin carian ini, tetapi penjual juga boleh melakukan iklan di Shopee seperti Shopee Shop Ads, Discovery Ads dan Keyword Ads.

 

4. Uruskan Produk dan Pesanan anda dengan Betul

Maklumat dan butiran produk adalah agak penting, kerana satu-satunya cara pelanggan boleh memahami produk anda, fungsi, penggunaan dan ramuannya semuanya adalah daripada maklumat yang telah anda lampirkan di halaman Shopee anda. Pelanggan akan menentukan produk terlebih dahulu dengan melihat daripada butiran yang anda berikan, jadi sebagai penjual anda perlu memberikan maklumat penuh untuk setiap produk yang anda jual.

Seterusnya, proses untuk menguruskan pesanan juga agak penting. Selain daripada kelajuan balasan sembang yang akan menjejaskan prestasi kedai kedai Shopee anda, tempoh untuk anda memproses pesanan juga akan mempengaruhi prestasi kedai anda juga. Apabila masa anda menerima dan memesan daripada pelanggan melalui Shopee, ia akan menetapkan masa secara automatik untuk anda memastikan bahawa anda boleh memproses pesanan ini dalam tempoh masa yang diberikan, ia tidak akan membatalkan pesanan secara automatik dan menjejaskan prestasi kedai. . Shopee melakukan ini adalah untuk memastikan perkhidmatan pantas yang diberikan kepada pelanggan untuk mengekalkan tahap kecekapan mereka. Untuk maklumat lanjut untuk memproses pesanan, anda juga boleh membaca: How to Process Order in Shopee Malaysia

Comments

Popular posts from this blog

Introduction and About of Shopee

Bagaimana mulakan jualan di Shopee

Advantages to Sell on Shopee