Jenis Penjualan yang Terdapat di Shopee Malaysia
Shopee dikenali sebagai platform e-commerce yang memberi tumpuan kepada perniagaan jualan dalam talian dan pembelian dalam talian. Shopee juga dikenali sebagai salah satu e-commerce atau online business platform terpakai paling popular di negara-negara Asia Tenggara, dan juga di Malaysia. Ramai penjual dan pembeli suka menjual dan membeli di Shopee Malaysia kerana sokongan yang kuat, asas pelanggan yang kukuh dan besar, kawasan liputan pasaran yang besar, strategi pemasaran yang baik dan berkesan serta sokongan yang lebih kukuh yang disediakan oleh Shopee telah menarik sejumlah besar penjual. dan pembeli untuk menjalankan aktiviti e-dagang di Shopee.
Kemungkinan besar, penjual dan pembeli boleh menjual dan membeli segala-galanya di Shopee. Bermula daripada produk fesyen, peralatan rumah, makanan dan snek, produk ibu dan bayi, sukan dan luaran, perabot, malah perkhidmatan seperti tambah nilai untuk permainan, baucar dan tiket, semuanya boleh dibeli daripada Shopee. Kita boleh mencari produk yang ingin dibeli dengan mudah dengan menaip kata kunci pada bar carian Shopee, dan kemungkinan besar hasilnya akan menunjukkan produk berkaitan yang ingin kita beli.
Ini adalah beberapa sebab mengapa kebanyakan rakyat Malaysia akan memilih untuk membeli dari Shopee daripada membeli dari platform lain atau dari kedai luar talian. Terdapat peningkatan bilangan penjual yang mula menjual di Shopee juga, disebabkan oleh pelbagai ciri, kemudahan untuk menjual dan mengurus kedai dalam talian mereka dari pusat penjual Shopee. Kami boleh menjual apa sahaja yang kami mahu di Shopee, namun terdapat beberapa kaedah untuk dipilih untuk jual di Shopee.
Menjual Produk di Shopee
Perniagaankepada Perniagaan (B2B)
Terdapat pelbagai jenis model perniagaan dalam dunia e-dagang, yang mana satu daripadanya ialah jualan Perniagaan kepada Perniagaan. B2B e-commerce dikenali sebagai kaedah penjualan yang mana pelanggan penjual atau syarikat dikenali sebagai organisasi, syarikat atau penjual juga. B2B ialah satu bentuk urus niaga yang dilakukan antara perniagaan, seperti yang melibatkan pengilang dan pemborong, atau pemborong dan peruncit urus niaga tidak akan melibatkan mana-mana pihak ketiga lain seperti pelanggan.
Perniagaan ke perniagaan merujuk kepada perniagaan yang dijalankan antara syarikat, bukannya antara syarikat dan pengguna individu. Perniagaan hanya menjalankan tanpa penglibatan pelanggan. Urus niaga B2B adalah sangat biasa dalam biasa supply chain, kerana syarikat membeli komponen dan produk sepertilain bahan mentah untuk digunakan dalam proses pembuatan. Kemungkinan besar kita boleh melihat model perniagaan ini di kilang atau organisasi pengilang, namun kita juga boleh menemuinya di Shopee juga.
Seperti yang dinyatakan, kami boleh menjual apa sahaja yang kami mahu di Shopee, jadi jika anda cuba mencari pembekal, anda juga boleh mencari dan membeli dari Shopee juga. Salah satu contohnya ialah menjual bekalan seperti bungkus gelembung untuk pelanggan- penjual adalah perkara biasa di Malaysia pada masa kini. Oleh kerana jumlah penjual yang meningkat untuk menjual dalam talian, bungkus gelembung kebanyakannya diperlukan untuk memastikan kualiti dan mengelakkan produk rosak. Bukan itu sahaja, penjual juga boleh membeli apa-apa bekalan dari Shopee contohnya kotak, pita, skru dan banyak lagi.
Dropship
Dropship/ dropshipping sangat popular pada masa kini di Malaysia, daripada membeli bekalan dan menyimpan untuk inventori atau bekalan sendiri, dropship terkenal diterima pakai oleh kebanyakan penjual dalam talian pada masa kini di Malaysia. Dropship kebanyakannya diterima pakai oleh penjual yang baru memulakan jualan dalam talian di pasaran atau platform dalam talian, atau untuk PKS atau pemilik perniagaan kecil.
Ini kerana dropship tidak memerlukan penjual semula untuk membeli dan menyimpan produk untuk diri mereka sendiri dan hanya menjualnya kepada pelanggan, ia adalah satu proses di mana apabila pelanggan membeli produk daripada anda, anda hanya boleh menghubungi bekalan anda untuk menghantar barang keluar. kepada pelanggan dan anda tidak perlu bertanggungjawab ke atas pengedaran dan pengangkutan produk. Anda hanya perlu memuat naik produk, memaparkan produk di kedai Shopee anda dan membuat pesanan ke bekalan anda apabila terdapat sebarang pesanan diterima daripada pelanggan anda.
Dropship sangat terkenal di Malaysia kerana perbelanjaan kos yang lebih rendah, usaha yang lebih rendah untuk menguruskan stok dan produk, perbelanjaan yang lebih rendah untuk penyelenggaraan kedai anda kerana anda hanya akan bertindak seperti ejen antara pelanggan dan pembekal anda. Selain itu, Shopee menyokong perkhidmatan dropship, justeru anda boleh menjana wang dengan mudah dari Shopee dengan menggunakan model perniagaan dropship ini. Juga baca di Dropship Shopee Malaysia.
Business to Consumer (B2C)
Bentuk yang berbeza model perniagaan B2B (Business to Business), B2C adalah kaedah perniagaan yang paling biasa yang boleh kita lihat untuk jualan dalam talian dan juga jualan di Shopee. Ia adalah model perniagaan yang sangat biasa digunakan sejak dahulu lagi yang merujuk kepada proses penjualan produk dan perkhidmatan secara langsung antara perniagaan, organisasi, syarikat atau penjual dan pelanggan yang dikenali sebagai pengguna akhir produk dan perkhidmatannya.
Kebanyakan syarikat dan penjual yang kita boleh lihat menggunakan kaedah ini termasuk Watsons, Nike, Huawei, Oppo, Skechers dan jenama lain yang menjual di Shopee Malaysia. Model perniagaan ini bukan sahaja diguna pakai dalam platform dalam talian, tetapi juga menjalankan secara offline yang mana salah satu contohnya adalah kita menjamu selera di restoran, justeru ini akan menjadi salah satu kaedah untuk menjalankan perniagaan luar talian dan dalam talian di Shopee Malaysia.
Bukan sahaja model perniagaan ini diguna pakai dan sedang digunakan di Shopee Malaysia, malah model perniagaan lain seperti Consumer-to-Consumer (C2C), juga wujud di Shopee Malaysia, yang dikenali sebagai jualan semula daripada pelanggan kepada pengguna. Pihak yang terlibat di sini tidak akan termasuk mana-mana organisasi atau syarikat.
Comments
Post a Comment