Ciri-ciri Shopee (Penjual Shopee)

Seperti yang diketahui bahawa Shopee adalah salah satu platform online yang paling popular dan terbesar di Asia Tenggara. Pembeli dan penjual boleh menjual dan membeli produk dan perkhidmatan yang mereka mahukan dari Shopee dengan klik yang mudah hanya membandingkan dengan menjual dan membeli dari kedai fizikal. Di samping itu, penjual juga hanya perlu menguruskan akaun Shopee mereka dengan betul dengan pengurusan produk, pengurusan pesanan, pengurusan stok dan pengurusan promosi supaya mereka dapat menarik pelanggan dari Shopee dengan mudah serta memberikan layanan pelanggan yang baik.

Dalam artikel ini, saya ingin menjelaskan dan berkongsi tentang pengetahuan dan teknik bagaimana menggunakan ciri Shopee sebagai penjual dengan menggunakan Shopee seller center account.



Ciri-ciri Akaun Pusat Penjual Shopee (Khusus untuk Penjual)

1. Pengurusan Produk

Di Shopee seller center account (Shopee seller) terdapat beberapa alat dan ciri pengurusan yang boleh digunakan oleh penjual untuk menguruskan kedai Shopee mereka. Bermula dari pengurusan produk- ciri terpenting bagi penjual untuk menjual produk mereka di Shopee. Dengan menggunakan pengurusan produk, penjual dapat lebih mudah untuk mengubah, memasukkan perincian dan maklumat produk dan memuat naik, menerbitkan produk mereka ke kedai Shopee mereka.

Untuk memulakan perjalanan penjualan anda di Shopee, anda boleh mula menambah dan memuat naik produk yang anda ingin jual di Shopee. Bagaimana untuk menambahkan produk di Shopee? Ikut sahaja langkah saya atau boleh berdasarkan ke 'how to add product Shopee'.

-pergi ke pengurusan produk dari Shopee seller center account anda, maka anda hanya boleh klik produk saya dan klik dengan butang '+ Tambah Produk Baru' untuk mulai memilih produk yang anda ingin jual dan untuk dipaparkan di pejabat halaman penyenaraian.

-setelah itu, anda perlu memasukkan semua maklumat dan perincian produk pada setiap lajur yang disediakan oleh Shopee di halaman seperti nama produk, pilih kategori produk untuk mengkategorikan produk anda di bawah sesi kategori yang sesuai, tambahkan dan muat naik gambar produk, jika anda mempunyai pelbagai variasi produk di sini, anda perlu memuat naik lebih banyak gambar produk untuk produk variasi anda. Anda juga perlu diingat bahawa jangan lupa edit gambar produk dahulu untuk sebelum anda memuat naik gambar, kerana gambar produk adalah salah satu teknik untuk menarik pelanggan membeli produk anda

Dengan menetapkan kategori Shopee anda, anda juga boleh merujuk ke sini: Shopee category tree

-teruskan untuk mengisi semua butiran spesifikasi yang ditandai dengan simbol * untuk memastikan bahawa anda memberi pelanggan maklumat yang cukup mengenai produk yang anda senaraikan.

-lengkapkan juga maklumat penjualan, termasuk harga jual, kuantiti stok, kaedah penghantaran dan yuran penghantaran, ukuran bungkusan dan SKU (yang dikenali sebagai kod untuk produk anda)

Setelah selesai mengisi semua maklumat ini, sekarang anda dapat klik simpan dan terbitkan, maka produk anda akan berjaya diterbitkan ke kedai Shopee anda dan sudah disiarkan secara langsung. Dan sekarang pelanggan dapat melihat produk anda dan membeli dari anda.

* Maklumat tambahan, jika anda tidak mahu memuat naik produk anda satu demi satu ke Shopee dari pengurusan produk, anda juga boleh memuat naik produk anda secara besar-besaran di Shopee dengan ciri mass upload Shopee.

 

2. Proses Pesanan (Pengurusan Pesanan- Order Management)

Dengan menjual di Shopee, penjual dapat memproseskan pesanan mereka dengan lebih berkesan berbanding dengan penjualan di platform online yang lain atau di offline. Dengan tetapan dan klik yang mudah, penjual dapat menghantar bungkusan itu terus kepada pelanggan dan menunggu syarikat logistik mengambil bungkusan tersebut untuk penghantaran. Senang bukan?

Jadi di sini, dalam pengurusan pesanan (order management), setelah pembayaran pembeli anda telah disahkan oleh Shopee, maka anda dapat mulai process order dalam jangka masa 'Days to Shop (DTS)'. Anda harus perhati bahawa jangan process order dulu jika pembeli belum membuat bayaran, anda boleh teruskan setelah pelanggan membuat pembayaran dan mengesahkan pembayaran.


Selepas itu, sebagai penjual, anda boleh memilih logistik untuk penghantaran anda. Tetapi jika anda telah menetapkan pilihan penghantaran sebelum ini di Shopee seller account, Shopee akan membantu anda memberikan perkhidmatan courier untuk penghantaran. Kemudian anda boleh mengatur penghantaran untuk pesanan pelanggan, mencetak dan melampirkan airway bill pada bungkusan dan menunggu pengirim tiba di lokasi pengambilan anda untuk mengutip bungkusan. Anda juga perlu memastikan bahawa semua pesanan dan pakej dikemas dengan betul untuk mengelakkan kerosakan produk. 

 

3. Tetapkan Pilihan Kaedah Pengiriman di Shopee (Shipping Setting)

Seperti yang disebutkan dalam order management, penjual dapat menetapkan cara pengiriman atau pilihan dari Shopee sellet account sehingga Shopee mengetahui layanan courier mana yang anda rujuk dan akan memberikan perkhidmatan courier dengan mengikuti tetapan anda. Berikut adalah langkah-langkah untuk membolehkan Pilihan Penghantaran dari Shopee seller account:

-  Klik pada Tab Pengaturan Penghantaran/ Shipping Setting Tab dan kemudian pilih pilihan penghantaran yang diperlukan dengan mencentang pada kotak pilihan masing-masing. Sekiranya anda salah memilih pilihan penghantaran, anda hanya boleh klik sekali lagi pilihan untuk membatalkan pilihan penghantaran. Dan kemudian pilihan penghantaran akan dikeluarkan dari semua senarai yang ada di kedai anda.

-      Berikut ini, teruskan edit setiap produk untuk membolehkan pilihan penghantaran anda yang baru dipilih

-         Kini tetapan pilihan penghantaran telah selesai!



 4. Promosi dan Kempen (Campaign)

Shopee adalah salah satu online platform, e-commerce yang paling terkemuka di Asia Tenggara. Ia mempunyai pangkalan pelanggan yang besar di negara-negara Asia Tenggara dan juga Malaysia. Salah satu sebab bahawa Shopee dapat menjadi platform e-commerce yang lebih besar di Malaysia dan mempunyai pangkalan pelanggan yang besar adalah kerana promosi dan campaign yang dilakukan oleh Shopee. Shopee Malaysia selalu akan memberikan promosi dan diskaun terbaik untuk pelanggan. Selain memberi kelebihan dan harga yang berpatutan kepada pelanggan, promosi yang dikendalikan oleh Shopee juga memberi manfaat kepada penjual Shopee.

Terdapat banyak penjualan dan promosi yang dibuat oleh Shopee termasuk Jualan Shopee 9.9, promosi diskaun, Shopee voucher, shocking sale, penghantaran percuma dan banyak lagi. Di sini, salah satu promosi Shopee yang penting adalah Shopee Shocking Sale Malaysia. Shopee Shocking Sale dikenali sebagai salah satu promosi popular yang digunakan oleh penjual dan pembeli. Pelanggan suka membeli produk tersebut dalam tempoh penjualan shocking sale dan kebanyakan penjual melihat ini sebagai peluang untuk membuat penjualan yang lebih tinggi dengan memberi dengan harga diskaun.


Jadi bagaimana penjual boleh menyertai campaign ini adalah yang pertama, penjual perlu memenuhi syarat dalam campaign ini yang dipilih oleh Shopee mengikut kualiti produk, mata penalti, prestasi, kesihatan akaun dan lain-lain. Sekiranya anda seorang penjual dan anda dapat mengambil bahagian dalam campaign ini, maka ini akan membantu anda meningkatkan penjualan dan kesedaran mengenai kedai Shopee anda kerana Shocking Sale Shopee Malaysia adalah salah satu campaign besar yang dijalankan oleh Shopee Malaysia.

 

Ini adalah sebahagian daripada ciri Shopee seller center account. Sebagai penjual Shopee, anda akan mendapat banyak faedah untuk memudahkan anda menguruskan kedai Shopee atau perniagaan dalam talian anda dengan lebih cekap, lebih mudah, cepat dan tepat. 


Comments

Popular posts from this blog

Introduction and About of Shopee

Bagaimana mulakan jualan di Shopee

Advantages to Sell on Shopee