Cara Meningkatkan Penjualan dengan Shopee

Shopee dikenal sebagai salah satu platform online atau pasaran online yang paling terkenal di Asia, terutama negara-negara Asia Tenggara. Shopee adalah platform e-commerce paling terkemuka di Asia Tenggara, diikuti oleh Lazada. Setiap kali kita bercakap dan menyebut mengenai e-commerce atau penjualan online atau pembelian online, kita tidak akan melupakan Shopee. Shopee adalah salah satu platform yang paling terbaik bagi peniaga dan peruncit untuk menjual sebarang produk dan perkhidmatan melalui online di Malaysia.

Dengan kadar website traffic yang tinggi, Shopee selalu menjadi platform online pilihan untuk kami menjual secara online. Sebab mengapa kebanyakan penjual suka menjual di Shopee juga kerana kadar komisen yang rendah, dapat mencapai penjualan yang lebih tinggi, lebih banyak pelanggan baru dan sedia ada, asas pelanggan yang besar, mesra pengguna, sistem ERP yang membolehkan penjual menguruskan semua kategori untuk kedai online mereka dari segi pengurusan produk, pengurusan order, pengurusan stok, pengurusan promosi, laporan kewangan, tetapan dan pengurusan penghantaran dan banyak lagi.

Sebagai penjual online, kami selalu merasa tidak cukup untuk mendapatkan penjualan online dan kami selalu mencari cara untuk meningkatkan penjualan untuk kedai Shopee kami. Di sini, saya akan menunjukkan beberapa cara dan petua bagaimana anda dapat meningkatkan dan meningkatkan penjualan Shopee anda.

 

Cara Meningkatkan Penjualan dengan Shopee

1. Pengurusan Produk –Muatkan Produk Anda dengan Baik

Pertama sekali, sebelum datang ke pemasaran dan promosi, penjual perlu menguruskan produk mereka terlebih dahulu dengan tepat dan baik sehingga hanya dapat menarik pelanggan untuk membeli produk tersebut. Ini adalah salah satu cara untuk menarik pelanggan untuk masuk ke kedai dan produk anda dengan melampirkan gambar produk yang bagus. Ini dapat dengan jelas menunjukkan bahawa keterangan dan maklumat produk adalah bahagian penting dan penting bagi pelanggan untuk mengetahui dan memahami apa yang anda jual dan perkhidmatan apa yang anda tawarkan. Dengan merujuk kepada maklumat dan keterangan produk, pelanggan dapat mengetahui dengan mudah penjual mana yang memberikan produk dan perkhidmatan terbaik kerana dengan maklumat produk, pelanggan dapat mengetahui semua perincian dari sana, dan semua perincian dinyatakan dengan jelas sehingga pelanggan tidak perlu lakukan langkah tambahan dan berusaha untuk meminta maklumat lebih lanjut daripada penjual.

Selain maklumat produk seperti keterangan produk, gambar produk juga merupakan elemen utama untuk menarik pelanggan untuk mengklik produk anda. Sebagai contoh, jika penjual A memuat naik gambar produk dengan foto yang sangat kabur dan latar belakang gelap, tetapi penjual B memuat naik gambar produk dengan reka bentuk gambar produk yang jelas dan bagus dengan frame, watermark dan foto berwarna, di sini biasanya kebanyakan pelanggan akan memilih untuk klik gambar yang berwarna dan jelas daripada gambar produk yang kabur kerana pelanggan tidak akan tahu apa produk yang dijual oleh penjual. Oleh itu, untuk meningkatkan penjualan dan menarik pelanggan, perincian dan maklumat produk adalah salah satu elemen penting untuk membantu meningkatkan jualan anda.

 

2. Lakukan Promosi untuk Produk Anda dengan Diskaun


Seperti yang kita ketahui, Shopee menyediakan banyak alat pemasaran dan promotion untuk penjual melakukan apa-apa potongan dan promosi yang mereka inginkan untuk meningkatkan kesedaran tinggi mengenai nama jenama dan kedai. Alat promosi diskaun Shopee membolehkan penjual meningkatkan jualan produk anda untuk jangka masa tertentu dan meningkatkan penjualan Shopee. Penjual dapat menetapkan harga atau peratusan diskaun serta jumlah stok promosi untuk produk mereka di Shopee dan menetapkan garis masa atau tempoh promosi tertentu untuk menjalankan promosi diskaun. Dengan potongan harga promosi ini, pelanggan akan mudah membeli dari anda kerana mereka dapat melihat bahawa produk tersebut telah menurunkan harga dan hanya untuk jangka masa tertentu sahaja, jadi kebanyakan mereka ingin membeli secara langsung.

Ciri promosi diskaun Shopee sangat berguna untuk penjual yang ingin meningkatkan keuntungan untuk produk tertentu tanpa perlu menjatuhkan harga juga. Dengan menggunakan potongan harga ini, harga anda akan menjadi kompetitif berbanding dengan penjual lain dan mendapat kesedaran yang lebih tinggi mengenai produk anda.

Dengan menggunakan alat promosi diskaun di Shopee, anda boleh pergi ke akaun pusat penjual Shopee anda dan mengunjungi pusat pemasaran dan klik promosi diskaun dan + promosi diskaun baru. Dan sekarang, penjual Shopee dapat menetapkan perincian promosi dengan memasukkan dengan nama promosi, masa promosi, produk untuk turut serta dalam promosi discount.

 

3. Ikut serta dalam Flash Sales dengan Nominasi Produk Anda dalam Flash Sales

Flash sales adalah salah satu promosi paling popular yang dilakukan oleh Shopee dan merupakan salah satu penglibatan pelanggan yang tinggi untuk menyertai promosi dan aktiviti pemasaran di mana pelanggan memilih untuk membeli dari Shopee. Flash Sales dikenali sebagai tawaran yang terutama dilakukan oleh Shopee dan muncul di laman utama Shopee. Dengan menggunakan fitur Flash Sales, ia akan membantu anda meningkatkan penjualan anda kerana ini adalah salah satu bahagian yang ditawarkan oleh Shopee yang dikunjungi oleh kebanyakan pembeli ketika mereka mencari produk dengan potongan harga.


Dengan bergabung dengan Flash Sales ini, penjual dapat memperoleh klik dan pandangan yang lebih tinggi dari pelanggan untuk mengunjungi kedai mereka atau membeli produk dari mereka. Ini membantu meningkatkan peluang penjualan barang terlaris anda atau bahkan dapat membantu menjual produk yang mempunyai penjualan yang lebih rendah. Selain itu, ia juga membantu penjual menarik lebih banyak pengunjung dan pendedahan untuk mengunjungi dan melanggan kedai online anda.

Namun, ada kriteria tertentu bagi penjual untuk mengambil bahagian dalam Flash Sales, yaitu:

·         0 mata penalti

·         Kadar tindak balas sembang yang baik

·         Kadar kepuasan tinggi

·         Kadar rendah pada kelewatan penghantaran

·         Kedudukan kedai yang bagus

 

4. Sertai Kempen Shopee Lain

Sebahagian daripada kaedah promosi dan pemasaran di atas, penjual Shopee juga dapat bergabung untuk kempen yang dijalankan oleh Shopee seperti Shocking Sales seperti penjualan Shopee 9.9, 10.10, 11.11. Semua penjualan ini dilakukan setiap bulan, dalam asas bulanan yang mana pelanggan dapat memperoleh potongan harga yang tinggi untuk produk tertentu. Kempen (Campaign) ini dikenali sebagai salah satu kempen paling popular yang dijalankan oleh Shopee dan mempunyai kadar penglibatan yang tinggi setiap bulan, dengan peluang ini, ia membantu penjual untuk mendapatkan penjualan yang tinggi dan meningkatkan kesedaran jenama.

 

Untuk meningkatkan penjualan kedai dalam talian tidak semudah itu, tetapi dengan bantuan Shopee, ia sebenarnya banyak membantu penjual Shopee untuk meningkatkan dan meningkatkan penjualan dengan cara dan kaedah yang disebutkan di atas.

Comments

Popular posts from this blog

Introduction and About of Shopee

Bagaimana mulakan jualan di Shopee

Advantages to Sell on Shopee