Alat Pemasaran Shopee (Shopee Marketing Tools)
Shopee, salah satu syarikat e-commerce paling terkemuka di Asia Tenggara. Shopee semakin popular untuk membeli-belah dalam talian dan jualan dalam talian (e-commerce) kerana perkhidmatan yang cekap dan usaha pemasaran yang berjaya menarik pelbagai jenama antarabangsa dan tempatan serta peniaga SME (Small and Medium Sized Enterprise) di Malaysia. Kebanyakan orang percaya bahawa Shopee boleh membantu mengembangkan dan membangunkan perniagaan mereka, ini kerana Shopee mempunyai pelanggan yang besar, yang mana 60% daripada pelanggan melawat Shopee untuk membeli-belah dalam talian akan dibandingkan dengan Lazada di Malaysia, serta trafik laman web.
Dengan menyertai platform Shopee, kami dapat mengetahui bahawa ini adalah peluang besar bagi kami untuk membangunkan perniagaan kami dan mengembangkan ke pasaran baharu, mungkin. Namun, kadangkala kami berasa tidak cukup untuk hanya menjual di Shopee dengan hanya memuat naik dan menerbitkan produk, melakukan diskaun dan berkongsi pautan kedai Shopee kepada pelanggan untuk meningkatkan jualan. Kebanyakan peniaga ingin mengambil tindakan selanjutnya untuk meningkatkan lebih banyak jualan dan hasil dengan jual di Shopee. Oleh itu, Shopee telah menyediakan beberapa alat pemasaran (marketing tools), ciri dan aktiviti yang boleh digunakan peniaga untuk mengembangkan perniagaan mereka, menarik lebih ramai pelanggan dan meningkatkan jualan.
1. Kempen Shopee
Untuk meningkatkan kesedaran jenama, jualan dan kadar conversion, sertai kempen Shopee adalah salah satu cara yang paling berguna untuk membantu perniagaan anda. Dalam akaun pusat penjual Shopee, terdapat ciri atau fungsi yang dipanggil Pusat Pemasaran. Di bawah Pusat Pemasaran kita dapat melihat terdapat beberapa Acara Shopee (Kempen)/ Shopee Campaign yang boleh disertai oleh peniaga.
Di bawah bahagian acara, Shopee akan sentiasa mengemas kini acara dan kempen akan datang yang akan dijalankan oleh Shopee pada tarikh yang dipilih. Acara dan kempen yang popular dikendalikan oleh Shopee termasuk jualan bulanan seperti 9.9, 10.10, 11.11 dan lain-lain.
Product Campaign
Di bawah kategori Acara Shopee, terdapat dua jenis acara yang boleh disertai pedagang, iaitu Product Campaign dan Voucher Campaign. Peniaga perlu memohon dan mencalonkan kempen yang dipilih untuk menyertai dan menjual dalam acara tersebut.
Sebelum menjual produk dalam kempen, peniaga perlu terlebih dahulu memilih dan memilih produk untuk dicalonkan untuk menyertai acara tersebut. Selepas itu, jumlah diskaun, harga dan butiran lain perlu diisi dalam ruangan. Setelah selesai, serahkan maklumat kepada Shopee dan tunggu kelulusan dan kemudian produk boleh menyertai kempen.
Terdapat beberapa contoh Kempen Produk Shopee, termasuk Jualan Hari Lahir 12.12 2021, Festival Fesyen November dan banyak lagi.
Voucher Campaign
Sama seperti Voucher Campaign Shopee, peniaga juga perlu mencalonkan dalam Kempen Baucar Shopee. Voucher Campaign adalah berbeza daripada Kempen Produk, di mana Voucher Campaign ialah acara promosi yang menampilkan voucher daripada penjual, tetapi Kempen Produk ialah acara promosi yang menampilkan produk. Melalui Voucher Campaign ini, pembeli boleh mengumpul seberapa banyak baucar yang mereka boleh, mengikut terma dan syarat.
Untuk menyertai Voucher Campaign ini, penjual perlu mencipta baucar untuk acara tersebut dan mengisi semua maklumat yang diperlukan untuk dicalonkan dan diserahkan kepada Shopee. Selepas penyerahan, peniaga juga perlu menunggu Shopee untuk kelulusan untuk bersetuju dengan penyerahan dan menyertai acara tersebut.
Menurut data, ia menunjukkan bahawa kebanyakan pelanggan dan pengguna Shopee sentiasa suka menebus baucar sebelum mereka membuat pesanan dan pembelian kerana baucar boleh membantu mereka mengurangkan jumlah untuk membayar pesanan dan mendapatkan lebih banyak diskaun. Penjual yang menyertai Voucher Campaign boleh menikmati lebih ramai pengunjung kedai (trafik tapak web yang lebih tinggi) dan peningkatan jualan.
2. Iklan Shopee (Shopee Ads)
Dengan menjual di Shopee, penjual juga boleh membuat iklan untuk mempromosikan produk dan perkhidmatan mereka kepada lebih ramai pelanggan bagi meningkatkan kesedaran dan jualan. Konsep yang sama dengan iklan dalam talian biasa, jika anda membuat iklan di platform, iklan produk anda akan dipaparkan pada halaman pertama atau antara penyenaraian produk atau suapan. Ini menunjukkan bahawa penjual akan mendapat peluang tinggi untuk meningkatkan jualan dengan melakukan pengiklanan kerana iklan akan muncul apabila pelanggan membaca suapan atau mencari produk tertentu.
Terdapat dua jenis Shopee Ads, iaitu Search Ads dan Discovery Ads
Search Ads
Dengan menggunakan Iklan Shopee, ia membantu pembeli mencari dan membeli produk dari kedai anda dengan iklan yang muncul di kedudukan yang menonjol pada hasil carian Shopee. Ia akan berfungsi apabila pelanggan mencari produk tertentu, contoh jadual, kemudian semua produk yang berkaitan akan disenaraikan di bawah halaman hasil, tetapi produk jadual anda akan disenaraikan dan dipaparkan di bahagian atas halaman pertama, disebabkan oleh iklan yang anda telah lakukan untuk produk anda.
Selain itu, Search Ads juga boleh membantu meningkatkan pendedahan produk anda serta kedai anda, meningkat sales daripada Shopee. Walau bagaimanapun, untuk mula menggunakan Search Ads, penjual perlu membida untuk kata kunci, pembida tertinggi, lebih tinggi kemungkinan produk penjual akan dipilih untuk disenaraikan di bahagian atas halaman carian (skor kedudukan). Tetapi, skor kedudukan bukan sahaja merujuk kepada harga bida kos setiap klik, tetapi juga skor kualiti produk anda yang disemak oleh Shopee.
Discovery Ads
Discovery Ads juga serupa dengan Search Ads, yang mana produk yang terlibat dalam Discovery Ads ini akan dipaparkan dan disenaraikan di bahagian atas halaman, tetapi berbeza ialah penyenaraian produk iklan tidak akan dipaparkan daripada hasil carian, yang hanya akan dipaparkan pada halaman Daily Discover. Ia juga membantu meningkatkan pendedahan atau kesedaran serta jualan.
Pendedahan Discovery Ads juga ditentukan oleh 2 faktor iaitu bida kos setiap klik dan kualiti iklan. Sama seperti Search Ads untuk mengira skor kedudukan.
3. Live Streaming
Selain daripada semua iklan berbayar, promosi dan kempen, penjual juga boleh melakukan aktiviti pemasaran tertentu yang tidak perlu membayar yuran atau jumlah yang besar untuk menyertai kempen dan promosi, iaitu live streaming Shopee.
Live Streaming Shopee ialah saluran dan kaedah yang membolehkan pengguna melihat video langsung daripada penjual kegemaran mereka atau langgan, berinteraksi dengan mereka, mengulas dan bertanya soalan tentang produk yang mereka paparkan semasa strim langsung. Untuk menyertai strim langsung, penjual perlu mendaftar terlebih dahulu supaya produk mereka akan dipaparkan secara langsung. Penjual juga boleh memilih strim langsung untuk disertai pada halaman Penstriman Langsung Shopee untuk menyemak strim langsung semasa, masa lalu dan akan datang.
4. Top Picks (Pilihan Teratas)
Terdapat juga alat pemasaran atau cara penjual boleh meningkatkan jualan mereka untuk produk tertentu, iaitu penyenaraian Top Picks. Dengan menggunakan ciri ini, penjual boleh memilih dan menyenaraikan produk untuk ditunjukkan pada halaman produk mereka supaya pembeli mengetahui produk mana yang paling laris dan oleh itu mereka lebih cenderung untuk mengklik produk untuk dibeli.
Untuk membuat top picks, penjual hanya boleh pergi ke akaun pusat penjual Shopee, pusat pemasaran untuk klik pada kategori pilihan teratas dan pilih produk untuk disenaraikan pada senarai pilihan teratas, untuk meningkatkan pesanan. Ia lebih mudah bukan?
Ini adalah semua alat pemasaran yang disediakan oleh Shopee yang mana penjual boleh menjalankan aktiviti pemasaran melalui Shopee dengan alat yang dinyatakan di atas. Saya percaya bahawa dengan bantuan alat pemasaran ini, ia boleh membantu mengembangkan perniagaan anda dengan lebih pantas.
Comments
Post a Comment